"1965: Sorry is not enough" und "A Point of Light in the Dark"

 

Eröffnung: 11.10.2015, 16 Uhr

 

Ab 19 Uhr Performance von Heri Dono „Teach the book"

 

Ausstellungsdauer: 12.10.2015 - 25.10.2015

 

Öffnungszeiten: Montag bis Sonntag 18-20 Uhr und nach Vereinbarung

 

Adresse: Husslehof, Koblenzer Strasse 12, 60327 Frankfurt am Main (zu Fuss von der Messe aus in 5 min erreichbar, Ausgang Halle 3, Brüsseler Strasse) www.husslehof.org, Mobil: +0491734115575, mail@husslehof.org

 

Das Soziale Museum präsentiert in Kooperation mit dem Ausstellungsraum Husslehof zur diesjährigen Buchmesse mit Indonesien als Ehrengast zwei zeitgenössische Einzelpositionen: Heri Dono und Joachim Blank.

 

1965 kam es in Indonesien während eines Militärputsches zu politisch und ethnisch motivierten Massenmorden. Bis heute fand keine Aufarbeitung statt. Mit “1965: Sorry is not enough“ präsentiert Heri Dono Werke seiner jüngeren Schaffensphase. Gezeigt werden Gemälde, Installationen, Skulpturen und Performances, die Widerstand zum fundamentalen Prinzip der Kunst erklären.

 

Joachim Blanks: „A point of Light in the Dark” bezieht sich auf die Übersetzung des javanesischen Wortes `Batik`, jene traditionelle Technik der indonesischen Kultur, die Blank in zeitgenössischer Form verwendet; so entsteht eine freie, textile Kunstform.

 

Der Projektraum Husslehof, Koblenzer Straße 12, versteht sich als Plattform für künstlerische und kuratorische Experimente. Die zwei künstlerischen Positionen von Dono und Blank fügen sich in die Reihe „Husslehof - Duoshows“.

 

Träger des Sozialen Museums ist Leonhardi Kulturprojekte e.V. Seit 2006 werden regelmäßig Positionen „Verletzbarer Gesellschaften“ vorgestellt und diskutiert. www.facebook.com/leonhardikulturprojekte

 

"1965: Sorry is not enough" und "A Point of Light in the Dark" | 

 

Programm:

 

11.10.15 - 19 Uhr, Performance von Heri Dono „Teach the book“

 

13.10.15 - 19-21.30 Uhr, Filmpräsentation von “The Act of Killing”. Anschliessend Diskussion mit Julia Eksner

 

14.10.15 - 18 Uhr – open end, Indonesische Bar. 20.00 Uhr: Performance von Heri Dono „Teach the Book“

 

15.10.15 - 21 Uhr, Indonesische Bar im Anschluss an die Podiumsdiskussion „Roots. Indonesian Contemporary Art“ im Frankfurter Kunstverein

 

16.10.15 - 19 Uhr, Amanda Rath und Heri Dono im Gespraech über indonesische Kunst

 

17.10.15 - 19 Uhr, „1965 und die Folgen für die indonesische Kunst“ - Gespräch zwischen Arahmaiani, Heri Dono und Werner Kraus

 

18.10.15 - 14 Uhr, Indonesischer Brunch und Bar, Crossover-Batik: Gespräch mit Joachim Blank 16 Uhr (Bar und Brunch in Kooperation mit dem Frankfurter-Garten e.V.)

 

 

 

"1965: Sorry is not enough" und "A Point of Light in the Dark"

 

Opening: 11.10.2015, 4 pm. From 7 pm, performance by Heri Dono „Teach the book".

 

Exhibition: 12.10.2015 - 25.10.2015

 

Opening times: Monday - Sunday 6-8 pm, as well as by appointment

 

Address: Husslehof, Koblenzer Strasse 12, 60327 Frankfurt am Main (5 min. by foot from Frankfurt fair, exit hall 3, Brüsseler Strasse) www.husslehof.org, Mobile: +491734115575, mail@husslehof.org

 

The Social Museum and the exhibition space Husslehof are pleased to present two solo-positions: indonesian artist Heri Dono and Berlin-based artist Joachim Blank.

 

A military coup in Indonesia lead to a politically and ethnically motivated mass murder in 1965. Until today, no historical and social work-up took place. With "1965: Sorry is not enough" Heri Dono presents his more recent works. On display are paintings, installations, sculptures as well as performances, which proclaim resistance as a fundamental principle of art.

 

Joachim Blanks "A Point of Light in the Dark" refers to the translation of the Javanese word `Batik`, the traditional technique of Indonesian culture that Blank uses in his own contemporary way; the result is a free, textile art form.

 

The Project Space Husslehof, Koblenzer Straße 12, is a platform for artistic and curatorial experiments. The two artistic positions of Dono and Blank continue the series "Husslehof - Duoshows".

 

Leonhardi Kulturprojekte e.V. is supporter of The Social Museum. Since 2006, positions about “vulnerable societies” are being presented and discussed.

www.leonhardikulturprojekte.org, www.facebook.com/leonhardikulturprojekte

 

 

Program:

 

11.10.15 - 7 pm, Performance by Heri Dono „Teach the book“

 

13.10.15 - 7 - 9:30 pm, “The Act of Killing” Screening and discussion with Julia Eksner

 

14.10.15 - 6 pm – open end, Indonesian bar

8 pm, Performance by Heri Dono „Teach the Book“

 

15.10.15 - 9 pm, Indonesian bar after the panel discussion „Roots. Indonesian Contemporary Art“ at Frankfurter Kunstverein

 

16.10.15 - 7 pm, Amanda Rath and Heri Dono talk about indonesian art

 

17.10.15 - 7 pm, "1965 and the Aftermath for indonesian Art“ - Talk between Arahmaiani, Heri Dono and Werner Kraus

 

18.10.15 - 2pm, Indonesian brunch and bar, 4pm, "Crossover-Batik" Talk with Joachim Blank (Bar and brunch in cooperation with Frankfurter-Garten e.V.)

 

 

"1965: Sorry is not enough" und "A Point of Light in the Dark" | 

 

 

 














Review of two artistic positions | Heri Dono »1965: Sorry is not enough« and Joachim Blank »A point of Light in the dark« |Some impressions about the exhibition and accompanying events at Husslehof, in Frankfurt, here briefly documeted / presented „in five parts“– all photos by Joerg Huhmann
www.buntesberlin.info/booklet, issuu.com/buntesberlin







c.v.s

Heri Dono

Heri Dono is an Indonesian visual artist as artist painter, sculptor, and installation artist.

 

Life and work

 

Dono was born in Jakarta on June 12, 1960. He studied at the Indonesian Art Institute (Institut Seni Indonesia) in Yogyakarta, where he won the Prize for the Best Painting in 1981 as well as in 1985. He presented his work worldwide in a great number of solo and group exhibitions.

 

He is mainly active as an installation artist, and works with materials that come from varying places in the world. In his work, known influences can be noticed, like the life of the ordinary man, wayang kulit, becak driver and tau tau sculptures of the Toraja in Sulawesi.

 

Dono, who lives and works in Yogyakarta, mixes humoristic comments in his work on political and social problems in Indonesia. In 1998, he won a Prince Claus Award.

 

His style is often placed in the art form of new internationalism, which is a recent art form of artists in the world that challenge the Western hegemony of art, in contrast with the New Art Movement in the seventies and eighties that chose in favor of a Western expressions in art, with it taking leave of local traditions.[1]

 

Solo exhibitions

1988: Cemeti Contemporary Art Gallery, Yogyakarta, Indonesia; Mitra Budaya Indonesia Gallery, Jakarta, Indonesia; Bentara Budaya Gallery, Jogjakarta, Indonesia

1991: Unknown Dimensions, Museum fur Volkerkunde, Basel, Switzerland.

1993: Canberra Contemporary Art Space, ACT, Australia

1996: Blooming in Arms, Museum of Modern Art, Oxford, England.

2000: Dancing Demons and Drunken Deities, The Japan Foundation Forum, Tokyo, Jepang

2001: Trap’s outer Rim, Cemeti Art House, Jogjakarta, Indonesia

2001: Fortress of the Heart, Gajah Gallery, Singapore

2002: Interrogation, Center A, Vancouver, Canada

2002: Heri Memprovokasi Heri, Nadi Gallery, Jakarta, Indonesia

2002: Free-DOM, Bentara Budaya, Jakarta, Indonesia

2002: Reworking Tradition I & II, Singapore

2003: Upside Down Mind, CP Artspace, Washington, VS

2003: Heri Dono, Australian Print Workshop, Melbourne, Australia

2003: Perjalanan Spiritual Heri Dono, Galeri Semarang, Indonesia

2004: Who’s Afraid of Donosaurus?, Galeri Nasional Indonesia, Jakarta

2006: Broken Angels, Gertrude Street Gallery, Melbourne, Australia

2009-10: Critical Art from Indonesia, Tropical Museum, Amsterdam

2011: "Madman Butterfly", Rossi & Rossi, London

2015: indonesiskaambassaden.se/animachines-heri-donos-first-solo-exhibition-in-sweden/

 

Heri Dono

 

1960 in Jakarta/ West-Java geboren und in Jogyakarta/ Zentral-Java ansässig, gehört zu den einflussreichsten zeitgenössischen Künstlern Indonesiens. Seine Werke sind in zahlreichen Museen vertreten und er hat bedeutende Preise erhalten, so etwa auf der Biennale von Shanghai im Jahr 2000. Dono arbeitet vor allem mit den Medien Malerei und Installation. Auf der Basis der Figurenwelt des traditionellen javanischen Schattentheaters („wayang“), die er mit der Ästhetik moderner Massenmedien verbindet, übt er satirische Kritik an den politischen Zuständen seiner Zeit. Der Multimedia-Künstler Heri Dono zählt zu den bekanntesten und auch einflussreichsten Kunstschaffenden Indonesiens. Sein Werk findet dort viele Nachahmer. So weist er in einem Interview augenzwinkernd darauf hin, dass sein Einfluss auf die indonesische Kunstwelt so weit gehe, dass manche Leute in Anlehnung an das englische Wort „Hedonism“ von „Heri Dono-ism“sprächen. Er begann seine Karriere als Maler und hat sein Arbeitsfeld seit 1982 auf die Installation erweitert, ohne das Malen aufzugeben. Seine Installationen setzen sich aus Alltagsmaterialien und durch einfache Elektromotoren bewegte Elemente zusammen und enthalten Geräusche und Musik. Ihre Entstehung verdankt er auch seinen zahlreichen Mitarbeitern, die Donos Ideen mit meist einfachen Technologien realisieren. Im „realen Leben“ reparieren und verwerten sie mit geringsten Mitteln alte Fernsehgeräte und Radios. Er sieht in ihnen – wie auch im aktiv einbezogenen Betrachter – ebenfalls Künstler.

 

Neben Installationen produziert Dono Videos und Performances. Sein Werk wird von der Welt der Massenmedien, von Fernsehen, (Trick-)Film und Comics ebenso beeinflusst wie von der traditionellen javanischen Kunst: Rollenbilder, Hinterglasmalerei, Schattentheater („wayang“) und Gamelan-Musik. Für das Schattentheater entwarf Dono 1987 eigene Figuren. Sie wurden im folgenden Jahr in Szenen eingesetzt, die auf lokalen Erzählungen und nicht den traditionellen mythologischen Themen basierten. Figuren des „wayang“ verwendet Dono häufig in seinen Werken, sie sind als Schatten Stellvertreter des Menschen. Er versteht sie zugleich als Projektionsfläche für aktuelle Themen wie die politische Situation in Indonesien (v.a. die Jahre der „Neuen Ordnung“ bis 1998), die er mit Elementen von Humor, Ironie, Groteske, Sarkasmus und Karikatur kritisch ins Visier nimmt.

 

Donos Retrospektive, die 2004 in der National Gallery of Indonesia unter dem spöttisch-selbstkritischen Titel „Who’s afraid of Donosaurus“ stattfand, vereinte Malerei und Installation. In seinen Acryl-Gemälden mit Collage bedient sich der Künstler einer flächig und buntfarbig dargestellten Welt aus skurril-fantastischen Wesen, halb Mensch, halb Tier, die traditionelle wayang-Puppen mit modernen Comic-Figuren kreuzen. Auch in seinen Installationen verwendet Dono an zentraler Stelle Puppen und Masken. Gemalte und im realen Raum inszenierte Szenen reflektieren gesellschaftliche Probleme der Gegenwart, die sich durch einen „modernen Animismus“ auszeichnet – so beschreibt Dono den Zustand der virtuellen, von kommunikativen Apparaten (Fernsehen, Computer, Mobiltelefon etc.) geprägten Gesellschaft. Kunst ist für ihn ein Mittel gesellschaftlicher Aufklärung, das einer politischen wie ästhetischen Freiheit bedarf, und auch im Umgang mit der Tradition neue Wege gehen muss.

 

So bezieht sich Dono in seinen Gemälden beispielsweise auf die indonesische politische Elite, die er als Schachfiguren darstellt („Playing Chess“, 1994-98) und auf die immer wiederkehrende Gewalt in der indonesischen Politik („Attacking the Innocent“; „Shock Therapy for the Politician Leader”, beide 2004). Er greift sowohl die Rolle von modernen Supermächten und ihre Mechanismen der Macht an („Superman Stil”, „Learning How to Wear Underwear”, 2000; „Journey to the Mars”; „Tarzan is Catching an Astronaut”, beide 2004), als auch die Stellung des Künstlers innerhalb des Kunstmarktes („An Artist Who’s Afraid of Gallery’s Mafia”; „An Artist Who’s Afraid of Halalism”, beide 2004). In seinen Installationen setzt sich Dono sowohl kritisch mit dem defizitären indonesischen Schulsystem („Fermentation of Mind“, 1994) und mit der Ohnmacht des Individuums („Ceremony of the Soul”, 1995) auseinander, aber auch mit den Wünschen der Menschen nach Freiheit und der Möglichkeit oder Unmöglichkeit ihrer Verwirklichung („Flying Angels”, 1996; „The Angels Fallen from Sky”, „Born and Freedom”, beide 2004).

 

Zu seiner Arbeit „Flying Angels” für die Ausstellung „Über Schönheit“ im Haus der Kulturen der Welt in Berlin (2005) schreibt Dono: „Zu diesem Werk wurde ich von der Geschichte Flash Gordons inspiriert, die ich als Kind gesehen habe. Gordon lebte als menschliches Wesen auf dem Mars, lange bevor Neil Armstrong mit der Apollo 11 auf dem Mond landete. Diese Tatsache zeigt, wie der Geist und die Vorstellungskraft der Zeit immer voraus sind. Für mich ist der Engel gleichzusetzen mit der Inspiration. Niemand kann die Engel erreichen, sie sind das Symbol unserer Freiheit als menschliche Wesen auf dieser Erde. Sie können uns zu jeglichen, uns bislang noch unbekannten Phänomenen führen.“

 

www.culturebase.net/artist.php

 

 

 

Joachim Blank:

 

www.blank-fibreart.de/index.htm

 

1975-1983 Studium der Malerei an der Kunstakademie Stuttgart und der Kunst-u. Werkerziehung am Institut für Kunst -u. Werkerziehung der Universität Mainz. 1985-1995 Studienreisen durch Indonesien, Malaysia, Thailand Burma, Laos , Russland und der Ukraine. Lebt und arbeitet seit 1982 in Berlin

 

 

Joachim Blank bezieht sich in seiner textilen Kunst auf die javanesische`Batik`. „Batik – Reservefärbeverfahren, bei dem ein Reservemittel wie heißes Wachs oder Reispaste auf die Oberfläche von Stoffen aufgetragen wird, um diese Bereiche beim Färben auszusparen und ungefärbte Muster zu bilden. Nach dem Färben wird das Reservemittel durch Auskochen, Ausschmelzen oder Abkratzen entfernt.“ Für ihn entsteht durch das Verändern der Techniken eine freie, textile Kunstform.

 

Universal, Fr. 6.November 2015, 14-15 Uhr, play: Joachim Blank

 

Playlist:

 

The 13th Floor Elevators " You`re gonna miss me"

 

www.youtube.com/watch

 

The Black Angels " You on the run"

 

The Black Angels "Young Men Dead"

 

Bad Liquor Pond " Hallways"

 

Bad Liquor Pond "The Crescent Ship"

 

Brian Jonestown Massacre "Anemone"

 

The Sonics "Psycho"

 

Wye Oak " Civilian"

 

The Underground Youth " On the Floor"

 

Blues Pills " Little Sun"

 

The Virgin Tongues "Six Feet Underground"

 

Sharon van Etten " Leonard"

 

 

 

Batik: A living heritage

 

Jenée Tibshraeny, The Jakarta Post, Jakarta | Feature | Sun, February 12 2012, 2:12 PM

 

The art form has documented Indonesian history, culture, landscapes, religion and society on exquisitely dyed pieces of cloth for centuries.

 

Yet the laborious task of spending up to year using canting, a fountain pen-like tool to apply liquid wax to a cloth, transcends time and space.

 

The imprints of patience and intimacy that batik artists leave on their work are manifestations of humanity as much as they are manifestations of Indonesia.

 

Along with the Clean Batik Initiative, JERIN — a project platform put forward by the German Embassy in Jakarta, the Goethe-Institute Jakarta and the German-Indonesian Chamber of Industry and Commerce — are sharing this message in a batik exhibition at the Galeri Nasional Indonesia this month.

 

The ongoing “Indonesian Batik: A Living Heritage” exhibition journeys through the art form’s history and into its future, embedded in a global community.

 

It outlines the traditional and almost forgotten production processes and provides an insight into the meaningful symbols and motifs of batik.

 

It also pays homage to the works of the late batik master, Iwan Tirta, and features European batik artists, whose works are the latest examples of batik’s influence on European art.

 

“Batik is the peak of art,” said the German-Indonesia Chamber of Industry and Commerce (EKONID) deputy managing director and exhibition coordinator Martin Krummeck.

 

“We want to bring batik to the world and explain the story behind it.”

 

Berlin-based batik artist Joachim Blank is one of the seven European artists featured in the exhibition. He is doing precisely as Krummeck says.

 

Blank became fascinated in the natural dye methods of batik while traveling extensively through Southeast Asia between 1985 and 1992. After learning the craft in Yogyakarta, he began appropriating its core elements, while adding a uniquely European flavor.

 

Blank’s experimental technique sees him using materials in their natural form, as opposed to a specially carved canting, to etch the cloth.

 

“I am inspired by nature. I use pieces of wood, which I find at the beach or in the forest. I don’t carve them, I just use them like I see them.”

 

The product is more abstract than traditional batik, depicting a connection with the environment through the materials used, more than through delicate patterning and motifs. Blank pays particular attention to how materials such as cotton and silk have different structures, so that they give rise to different textures and allusions of depth.

 

For example, the wooden batik stamp used in his Red Roof piece sees a rectangular shape created, and the burned red and orange dyes given a more vivid grain.

 

While batik has lead to Blank calling Indonesia his second home, the Indonesian art community has expressed intrigue toward his self-proclaimed “strange” technique. He has been invited to hold workshops for three weeks before returning home in April.

 

“This is curious because I’m a German and I come to Indonesia to teach Indonesian students batik,” said Blank.

 

Despite the curator and University of Mainz lecturer’s local successes, he recognized that batik was still a misunderstood concept in Germany.

 

“This is something like a craft, and craft is a poor art in Germany. Nobody is interested in attending a batik exhibition. It is exotic, it’s not like a painting or sculpture, or ‘real art’ so to speak.”

 

Blank is eager to bridge this gap, even if it takes controversially painting a Mercedes-Benz with batik patterns.

 

The German ambassador in Indonesia, Norbert Baas, is confident that batik provides a perfect platform to strengthen ties between Indonesia and Germany.

 

“There can hardly be anything more colorful, imaginative and refined in Indonesia’s traditional arts than batik. Its inspiration from nature, a kind of sustainable creativity, constantly renewing itself, is the most wonderful trademark for Indonesia.”

 

The celebration of 60 years of diplomatic relations between the two countries began in October last year, and would only continue with the Living Heritage exhibition.

 

“Batik is something that is developing all the time. There is nothing stagnant about it. It is done by people who are inspired by their environments,” said Baas.

 

He was proud to see batik added to the UNESCO Intangible Heritage of Humanity list in 2009, and a section of the exhibition dedicated to the Clean Batik Initiative.

 

The Initiative is a four-year (2010-2013) program implemented by EKONID, the German-Malaysian Chamber of Industry and Commerce and the IHK-Academy Munich. It is co-financed by the European Commission. A total of ¤2.2 million have been allocated to promote the sustainable production and consumption of batik.

 

Krummeck recognized that chemical dyes were still being thrown into waterways, and unsustainable resources such as gas and petrol were being used in the batik distribution process.

 

The exhibition’s Clean Batik Initiative section aims to inform people of a greener future for batik.

 

Nonetheless, in the spirit of a timeless art form, these forward-thinking projects are juxtaposed next to more antique versions of batik.

 

A “Pagi-Sore” cloth caught the eye of ceramics artist Gillian Arnold at the opening ceremony. It depicts intricate patterns and images representing the change from morning to evening.

 

“It’s just the quality of the dotting. Every piece of it is so fine,” said Arnold.

 

“The artist must have applied around 10 dyes to make all the shades of peach and purple.”

 

The collection of the APIP Kerajinan Batik founder, Afif Syakur, makes up 80 percent of the works on display. A tribute to the late batik legend Iwan Tirta also sees 33 of the country’s finest works displayed.

 

Iwan’s contemporary lavishness, coupled with his traditional designs, finds him in magazines such as Vogue, The New York Times and National Geographic.

 

It is in this vein that fashion designer Musa Widyatmodjo noted how the exhibition, “shows how rich our heritage is, and how there’s an optimistic future for batik”.

 

“Batik has been used by many designers in the fashion world. It’s a challenge for us to try to use our textiles more in the modern world, rather than just in ethnic fashion. Every part of the world can appreciate batik. It will stay alive while there is need and demand.”

 

Batik illustrates local, social structures and the stages of life: pregnancy, circumcision, engagement, marriage and eventually, death.

 

Time passes, social geography changes and batik evolves. Art is as fluid as its influences and the “Indonesian Batik: A Living Heritage” exhibition is an engaging reminder of this.

 

The writer is an intern at The Jakarta Post.

 

“Indonesian Batik: A Living Heritage”

 

Galeri Nasional

 

Jl. Medan Merdeka Timur 14, Central Jakarta

Runs until Feb. 19

Opens from 10 a.m. to 5 p.m.

 

 

Pendapi Gede

 

Surakarta City Hall, Central Java

Runs from Feb. 29 to March 10

 

- See more at: www.thejakartapost.com/news/2012/02/12/batik-a-living-heritage.html